|
|
|
Dobrze zaczynamy sukcesy osiągamy – indywidualizacja nauczania i wychowania w klasach I-III
|
Ogoszenie ogólne
|
2012-02-06
|
Od 1 wrzenia 2011r. Gminny Zesp Owiatowy w Bodzechowie realizuj projekt systemowy pn: „Dobrze zaczynamy sukcesy osigamy” – indywidualizacja nauczania i wychowania
w klasach I-III w trzech szkoach podstawowych z terenu Gminy Bodzechw. Zakada on przede wszystkim rozszerzenie moliwoci edukacyjnych uczniw o dodatkowe zajcia pozalekcyjne, wyrwnanie dysproporcji edukacyjnych uczniw poprzez objcie ich zrnicowan pomoc dydaktyczn bazujc na indywidualizacji metod nauczania, zwikszenie poziomu kompetencji kluczowych poprzez innowacyjno i indywidualizacj nauczania wybranych poprzez diagnoz uczniw klas I-III, a take stworzenie warunkw w szkoach objtych wsparciem wspomagajcych indywidualn prac nauczyciela z uczniem, poprzez wyposaenie bazy szkoy w niezbdne materiay dydaktyczne.
W Publicznej Szkole Podstawowej w Sarnwku prowadzone s cztery rodzaje zaj.
W zajciach komputerowych uczestniczy 17 uczniw z klas I-III. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, kada z grup uczestniczy w zajciach dwa razy w tygodniu. Aby uatwi dzieciom zdobywanie wiadomoci i umiejtnoci z zakresu technologii informatycznej nauczycielka posuguje si metodami pozwalajcymi na angaowanie rnych zmysw, zachcajc je do twrczego dziaania, gromadzenia informacji, poszukiwania rozwiza. Wiodc form w zajciach jest praca indywidualna. W efekcie realizowanego programu dzieci zostay zapoznane z podstawowymi elementami skadowymi i sposobem obsugi zestawu komputerowego. Korzystajc z edytora graficznego Paint uczniowie tworz grafik na dowolny i wskazany temat przy wykorzystaniu dostpnych narzdzi: palety kolorw, figur geometrycznych, gumki, wypenienia kolorem, pdzla, aerografu. Ucz si jak waciwie zaplanowa prac, wzbogacaj wyobrani, rozwijaj inicjatyw, koordynacj wzrokowo – ruchow, sprawno manualn, orientacj przestrzenn i poczucie estetyki. Przy uyciu edytora tekstu Paint podpisuj swoje prace oraz zapisuj je na dysku w odpowiednim katalogu. Prowadzca zajcia dba o uksztatowanie w uczestnikach nawyku wiadomego
i krytycznego odbierania przekazw multimedialnych, samodzielnego dochodzenia do wiedzy poprzez wykorzystanie dostpnych rde informacji. Gry i zabawy edukacyjne przyczyniaj si do szybszego opanowania przez dzieci tabliczki mnoenia oraz dodawania i odejmowania w zakresie 100. Uczniowie bardzo chtnie uczestnicz w zajciach, du popularnoci ciesz si gry edukacyjne zakupione w ramach projektu rozwijajce mylenie, doskonalce umiejtnoci i wiadomoci.
W zajciach rewalidacyjnych uczestniczy 1 ucze. Odbywaj si one 2 razy w tygodniu wg ustalonego harmonogramu. W czasie zaj, zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej, wyrwnywane s deficyty rozwojowe dziecka: rozwijana jest percepcja wzrokowo- suchowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa, oraz sprawno graficzna. Zajcia sprawiaj dziecku wiele radoci, bardzo chtnie w nich uczestniczy, a rezultaty pracy rewalidacyjnej efektywnie przedkadaj si na jego osignicia szkolne.
W zajciach terapii pedagogicznej uczestniczy 13 uczniw majcych problemy z opanowaniem wiadomoci i umiejtnoci treci zawartych w programie nauczania. Dzieci podzielone s na 2 grupy, kada z nich realizuje zajcia 2 razy w tygodniu. Praca z uczniami skoncentrowana jest na doskonaleniu umiejtnoci czytania i pisania oraz utrwalaniu umiejtnoci ortograficznych i gramatycznych, a take usprawnianiem funkcji manualnych. Prowadzca zajcia rozwija wielorak aktywno uczniw z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach projektu.
Po kilku miesicach widoczne s ju efekty, dzieci objte indywidualizacj nauczania coraz czciej osigaj sukcesy w nauce. Uczniowie bardzo chtnie uczestnicz w zajciach, a ich rodzice rwnie wyraaj aprobat i zadowolenie.
W zajciach logopedycznych uczestniczy 8 uczniw w 2 czteroosobowych grupach, po 2 razy w tygodni kada. Uczestnicz w nich dzieci majce problemy z prawidowym artykuowaniem gosek, czy wyrazw. Uczniowie usprawniaj swj aparat mowy wykorzystujc pomoce zakupione
w ramach projektu.
W Publicznej Szkole Podstawowej w Chmielowie w ramach projektu odbywaj si zajcia logopedyczne, terapii korekcyjno – kompensacyjnej oraz gimnastyki korekcyjnej dla 29 dzieci klas
I-III po jednej godzinie w tygodniu dla kadej grupy z wykorzystaniem bardzo rnorodnych pomocy zakupionych ze rodkw unijnych.
Zajcia logopedyczne prowadzone s z 10 dzieci (3 grupy) przydzielonych do danej grupy •
w zalenoci od wystpujcych deficytw w wymawianiu poszczeglnych gosek. Dzieci wicz aparat mowy pod okiem specjalisty.
Zajcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone s dla 12 dzieci (3 grupy), ktre maj trudnoci z czytaniem, pisaniem oraz niewyksztaconym logicznym myleniem. Dziki terapii prowadzonej przez psychologa, dzieci maj szans na wyeliminowanie deficytw i dorwnanie grupie rwieniczej w postrzeganiu otaczajcej ich rzeczywistoci, poniewa nabieraj pewnoci siebie a take chtniej przystpuj do rnych dziaa w ramach obowizkowych zaj edukacyjnych.
Zajcia z gimnastyki korekcyjnej prowadzone s z udziaem 7 dzieci (2 grupy), ktre maj wady postawy zwizane z krgosupem - 1 grupa, ze stopami – 2 grupa. Dzieci te chtnie uczestnicz w zajciach, co wpywa na popraw postawy i uczestniczenie w zajciach obowizkowych wychowania fizycznego.
W Publicznej Szkole Podstawowej w Bodzechowie w projekcie uczestniczy 41 uczniw, ktrzy bior udzia w czterech rodzajach zaj. 8 uczniw z zaburzeniami wymowy korzysta z pomocy logopedycznej. Uczniowie maj moliwo doskonali swoja wymow, korygowa bdy artykulacyjne i wzbogaca jzyk. 5 uczniw uczestniczy w zajciach z zakresu grafo-motoryki. Oprcz tego 10 uczniw zagroonych dyskalkuli bierze udzia w zajciach wyrwnawczych
z matematyki. Oprcz uczniw wymagajcych zniwelowania deficytw jest te 18 osb posiadajcych uzdolnienia matematyczno - przyrodnicze rozwijane na dodatkowych zajciach. W ramach projektu odbywaj si rwnie zajcia z zakresu rwnoci szans kobiet i mczyzn.
Wszystkie zajcia ciesz si duym powodzeniem wrd uczniw, poniewa prowadzone s ciekawie, z wykorzystaniem rnych pomocy stymulujcych rozwj dziecka. Rodzice rwnie s bardzo zadowoleni, e dzieci otrzymay szans wyrwnania deficytw mowy, poprawienia czytania i pisania, logicznego mylenia rozwijania zainteresowa informatycznych, matematycznych co wpywa na rozwj kompetencji kluczowych, a poprzez wiczenia w ramach zaj gimnastyki korekcyjnej nastpi wyeliminowanie wad postawy i prawidowe funkcjonowanie w rodowisku.
|
|
|